Koła łańcuchowe i zębate – z czego wynikają różnice?

Przekładnie mechaniczne są układami kół zębatych, które dla właściwego funkcjonowania wymagają rzetelnego i dokładnego projektu umożliwiającego im dokładne zazębianie, po złożeniu ich w potrzebną konstrukcję. Im dokładniejszy projekt i uwzględnienie potrzeb kół zębatych w celu zminimalizowania wpływu siły tarcia, która zaciera zęby i prowadzi do zużycia przekładni mechanicznej, tym dłuższa jej żywotność. Ten artykuł poświęcony jest podstawowym różnicom pomiędzy różnymi rodzajami przekładni mechanicznych i kołami, które są w nich wykorzystywane.

Przekładnie mechaniczne – rodzaje

W zależności od rodzaju przekładni wyróżnić można różne koła zębate. Wśród czterech znanych po dziś dzień przekładni mechanicznych wymienić można:

  • cierne,
  • cięgnowe (pasowe i łańcuchowe),
  • zębate.

Przekładnie cierne wykorzystują siłę tarcia wytwarzaną przez przynajmniej dwa koła wchodzące w ich skład, cięgnowe wyróżniają się rozsunięciem kół połączonych ze sobą cięgnem w postaci pasa lub łańcucha – w momencie kiedy cięgnem jest łańcuch mówi się o przekładni łańcuchowej. Przekładnie zębate są natomiast najczęściej spotykanymi i wykorzystywanymi obecnie przekładniami mechanicznymi. Dla nikogo zaskakującym nie powinno być stwierdzenie, że w zależności od rodzaju przekładni wykorzystywane są różne koła zębate.

Koła łańcuchowe w przekładniach zębatych

Przekładnie zębate to bardzo precyzyjne mechanizmy, w których skład wchodzi wiele elementów. Rozróżnia się wiele przekładni zębatych w oparciu o sposób w jaki zazębiają się ich zęby:

  • walcowe o zazębieniu zewnętrznym,
  • stożkowe,
  • zębatkowe,
  • ślimakowe,
  • planetarne.

Dodatkowymi parametrami, które są brane pod uwagę w przypadku projektowania przekładni zębatych są osie względem których położone są współpracujące ze sobą koła. Do ich zalet zalicza się przenoszenie dużych mocy w szerokim zakresie oraz przekazywanie ruchu obrotowego w mechanizmach precyzyjnych, wysoka sprawność, stałe przełożenie oraz zwartość konstrukcji z których wynikają mniejsze naciski na wały i łożyska a co za tym idzie niezawodność.

Koła łańcuchowe w przekładniach łańcuchowych

Łańcuch to cięgno giętkie składające się z ogniw połączonych przegubowo, których kształt i uzębienie kół może być różne, co zależne jest od konstrukcji danej przekładni łańcuchowej. Do największych wad przekładni łańcuchowych zalicza się:

  • konieczność regulacji zwisu,
  • brak użyteczności w pracy o nagłych nawrotach (w związku ze zrywaniem łańcucha),
  • głośna praca, w celu tłumienia dźwięku koła łańcuchowe i łańcuchy muszą być obficie smarowane.

Powyższe czynniki ograniczają zastosowanie przekładni łańcuchowych te jednak wciąż są chętnie wykorzystywane w rowerach, maszynach rolniczych, motocyklach, podnośnikach przemysłowych a także innych urządzeniach. Przekładnie łańcuchowe mogą się składać z jednego lub wielu łańcuchów oraz dowolnej liczby kół łańcuchowych dlatego warto zapoznać się z ofertą firmy Polmech, która zajmuje się produkcją kół łańcuchowych dla łańcuchów jedno-, dwu- i trzyrzędowych a także kół łańcuchowych piastowych i bezpiastowych z materiałów nieulegających korozji.

Next Post

Meble i dodatki w stylu skandynawskim

pon. maj 17 , 2021
Wnętrza w stylu skandynawskim są bardzo często wybierane i stanowią inspirację do aranżacji różnych pomieszczeń. Urządzenie mieszkania w takim stylu sprawi, że mieszkanie czy dom będzie jaśniejsze, a co najważniejsze – praktyczne. Podstawowe wyznaczniki stylu scandi We wnętrzach zdecydowanie rządzą jasne odcienie. Panuje tutaj minimalizm i chłodne odcienie. Najczęściej wybierane […]
Meble skandynawskie

Może też Cię zainteresować