Przekładnie mechaniczne są układami kół zębatych, które dla właściwego funkcjonowania wymagają rzetelnego i dokładnego projektu umożliwiającego im dokładne zazębianie, po złożeniu ich w potrzebną konstrukcję. Im dokładniejszy projekt i uwzględnienie potrzeb kół zębatych w celu zminimalizowania wpływu siły tarcia, która zaciera zęby i prowadzi do zużycia przekładni mechanicznej, tym dłuższa jej żywotność. Ten artykuł poświęcony jest podstawowym różnicom pomiędzy różnymi rodzajami przekładni mechanicznych i kołami, które są w nich wykorzystywane.
Przekładnie mechaniczne – rodzaje
W zależności od rodzaju przekładni wyróżnić można różne koła zębate. Wśród czterech znanych po dziś dzień przekładni mechanicznych wymienić można:
- cierne,
- cięgnowe (pasowe i łańcuchowe),
- zębate.
Przekładnie cierne wykorzystują siłę tarcia wytwarzaną przez przynajmniej dwa koła wchodzące w ich skład, cięgnowe wyróżniają się rozsunięciem kół połączonych ze sobą cięgnem w postaci pasa lub łańcucha – w momencie kiedy cięgnem jest łańcuch mówi się o przekładni łańcuchowej. Przekładnie zębate są natomiast najczęściej spotykanymi i wykorzystywanymi obecnie przekładniami mechanicznymi. Dla nikogo zaskakującym nie powinno być stwierdzenie, że w zależności od rodzaju przekładni wykorzystywane są różne koła zębate.
Koła łańcuchowe w przekładniach zębatych
Przekładnie zębate to bardzo precyzyjne mechanizmy, w których skład wchodzi wiele elementów. Rozróżnia się wiele przekładni zębatych w oparciu o sposób w jaki zazębiają się ich zęby:
- walcowe o zazębieniu zewnętrznym,
- stożkowe,
- zębatkowe,
- ślimakowe,
- planetarne.
Dodatkowymi parametrami, które są brane pod uwagę w przypadku projektowania przekładni zębatych są osie względem których położone są współpracujące ze sobą koła. Do ich zalet zalicza się przenoszenie dużych mocy w szerokim zakresie oraz przekazywanie ruchu obrotowego w mechanizmach precyzyjnych, wysoka sprawność, stałe przełożenie oraz zwartość konstrukcji z których wynikają mniejsze naciski na wały i łożyska a co za tym idzie niezawodność.
Koła łańcuchowe w przekładniach łańcuchowych
Łańcuch to cięgno giętkie składające się z ogniw połączonych przegubowo, których kształt i uzębienie kół może być różne, co zależne jest od konstrukcji danej przekładni łańcuchowej. Do największych wad przekładni łańcuchowych zalicza się:
- konieczność regulacji zwisu,
- brak użyteczności w pracy o nagłych nawrotach (w związku ze zrywaniem łańcucha),
- głośna praca, w celu tłumienia dźwięku koła łańcuchowe i łańcuchy muszą być obficie smarowane.
Powyższe czynniki ograniczają zastosowanie przekładni łańcuchowych te jednak wciąż są chętnie wykorzystywane w rowerach, maszynach rolniczych, motocyklach, podnośnikach przemysłowych a także innych urządzeniach. Przekładnie łańcuchowe mogą się składać z jednego lub wielu łańcuchów oraz dowolnej liczby kół łańcuchowych dlatego warto zapoznać się z ofertą firmy Polmech, która zajmuje się produkcją kół łańcuchowych dla łańcuchów jedno-, dwu- i trzyrzędowych a także kół łańcuchowych piastowych i bezpiastowych z materiałów nieulegających korozji.