Ciekawostki na temat kół zębatych łańcuchowych

Spośród wielu dostępnych rozwiązań, koła zębate łańcuchowe są jednym z najskuteczniejszych elementów przeniesienia napędu. Oczywiście wiele zależy od wykorzystanych do produkcji materiałów (o nich za chwilę),  jednak brak poślizgu przy pracy pozwala na przenoszenie znacznych obciążeń. Stanowi to kluczową zaletę i główny powód wykorzystywania kół zębatych w gałęziach przemysłu drzewnego, w motoryzacji oraz w rolnictwie.

Koła łańcuchowe możemy podzielić na jedno, dwu oraz trzyrzędowe. Oczywiście im większa liczba rzędów, tym większe obciążenie jakie może przenieść koło zębate. Wiele zależy również od hartowania zębów. Np. zęby żeliwne hartowane Hrc45-55 będą lepsze od tradycyjnych zębów. Tak samo koło z większą ilością zębów będzie po prostu… większe 🙂 Zatem przeniesie większe obciążenia. Przy zamówieniach z tradycyjnych sklepów z kołami zębatymi (np. http://kolalancuchowe24.pl) możemy wybrać najczęściej między Z=38 do Z=114. W przypadku niektórych podziałek, istnieje możliwość zamówienia zębatki już z trzydziestoma zębami. 

Ciekawostką jest fakt, że podziałki zębatych kół żeliwnych (G22) kształtują się następująco:

  • 3/8×7/32″
  • 1/2×5/16″
  • 5/8×3/8″
  • 3/4×7/16″
  • 1 1/x3/4″
  • 1 1/2×1″

W ostatnim przypadku jest możliwość zamówienia zębatki Z = 30.

Co do materiałów, warto zainteresować się stalą AISI 304 – są to stale możliwe do zastosowania w środowisku agresywnym. Oczywiście jest to materiał odpowiednio droższy, jednak z pewnością długa żywotność częściowo nam to zrekompensuje.

Konwersacja kół zębatych

Koła zębate pozostawione samopas z pewnością nie posłużą zbyt długo. Jeśli tylko mamy taką możliwość, należy jak najczęściej dokonywać przeglądu i smarowania, co jest gwarancją długiej, bezawaryjnej pracy maszyny.

Koło zębate

Do najpopularniejszych metod smarowania należą smarowanie kropelkowe, smarowanie kąpielowe oraz ciśnieniowe. Metodę oczywiście musimy dobrać w zależności od naszych potrzeb oraz warunków, na jakie wystawione jest przekładnia.

Wróćmy jednak do problemu jakości stali. Mówiliśmy już, że zęby hartowane indukcyjnie będą dużo bardziej trwałe niż zwykłe. W przykładowym produkcie, jakość gwarantuje stal C45 E UNI EN 1083-1, zgodne z ISO R606/ DIN 8187. Ilość zębów w tym przypadku może być mniejsza, zaczyna się już od dwunastu (oprócz podziałki 3/8″ x 7/32″).

 

Podsumowanie

Niezależnie od wybranego rozmiaru i typu koła zębatego musimy pamiętać (OBOWIĄZKOWO!) o regularnym smarowaniu. Jeśli chcemy przenosić większe obciążenia, warto zainteresować się tematem hartowania zębów.

 

Next Post

Jak dbać o samochód zimą?

pon. mar 9 , 2020
Choć aktualna aura pogodowa niczym nie przypomina srogiej zimy z poprzednich lat, to warto i tak odpowiednio zabezpieczyć samochód przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych. W końcu nigdy nie wiadomo, kiedy prawdziwa zima ponownie zaskoczy kierowców. Jak odpowiednio pielęgnować samochód zimą, aby mu nie zaszkodzić? Odpowiedź znajdziecie w niniejszym artykule! Bezpieczne […]
Samochód przed blokiem zimą

Może też Cię zainteresować