Historia e bike’a

Electric Bicycle, w skrócie e bike, to rower z silnikiem elektrycznym, którego historia, wbrew pozorom, wcale nie jest taka krótka. Dlaczego mówimy rower, a nie bicykl? Kiedy powstał pierwszy e bike? Tego dowiesz się z naszego najnowszego tekstu. Zachęcamy do czytania.

Dlaczego rower, a nie bicykl?

Polskie słowo rower to spolszczenie angielskiego rover. To nazwa angielskiej firmy, która dawniej zajmowała się produkcją rowerów, a teraz jest producentem samochodów. W 1885 roku, gdy jeszcze tworzyli rowery, na rynku pojawił się ich model Rover Safety. Szybko zyskał popularność, co zawdzięczał nietypowej (oczywiście, jak na tamte czasy) konstrukcji. Od tego momentu rowery mają koła równej wielkości, a w Polsce przyjęło się je nazywać rowerem, a nie bicyklem.

W przypadku rowerów elektrycznych mówimy na nie e-rower bądź po prostu e bike.

Kiedy pojawił się pierwszy e bike?

Pierwszy e bike, a dokładnie rower trójkołowy (trycykl elektryczny) pojawił się w 1892 roku. Ówczesny model miał baterię, która ważyła 31 kilogramów i składał się z 36 ogniw. Finalna waga roweru z silnikiem i baterią ważyła aż 77 kilogramów. Jest to szczególnie ciekawe, biorąc pod uwagę fakt, że sam rower ważył zaledwie 18 kilogramów.

Jeśli chodzi o silnik, to był on zamontowany wraz z baterią za siodełkiem, tuż nad tylną osią roweru. Trycykl elektryczny nie był, niestety, ze względu na swoją wagę najbezpieczniejszym środkiem transportu.

Pierwsze rodzaje e-rowerów

Od 1892 roku na rynku pojawiły się różne rodzaje e-rowerów. Poniżej pokrótce opiszemy wybrane z nich.

E-rower z silnikiem w tylnej piaście

Pojawienie się prototypu e bike’a w 1892 roku przyczyniło się do pojawiania się kolejnych modeli i zachęciło producentów rowerów do eksperymentowania. Już 3 lata później, bo w 1895 roku, powstał pierwszy rower elektryczny z silnikiem w tylnej piaście. Ten model używał baterii o napięciu 10 woltów i natężeniu aż 100 amperów.
Z kolei silnik był nowoczesną konstrukcją promieniowo-strumieniową, która posiadała aż sześć biegunów, magnesów i zapadek w mechanizmie wolnobiegu. Nie minęło dużo czasu, bo zaledwie rok, a do silnika dodano też przekładnię, która przyczyniła się do zwiększenia wydajności silnika i sprawiła, że rowerzysta musiał używać mniej siły przy pedałowaniu.

E-rower z silnikiem centralnym

Niedługo trzeba było czekać na model z silnikiem centralnym. Powstał on 1897 roku, czyli zaledwie 2 lata po e-rowerze z silnikiem w tylnej piaście.

Czym różnił się e-rower z silnikiem centralnym od obecnych modeli? Przede wszystkim wymagał specjalnej konstrukcji ramy, która mogła utrzymać silnik wraz z baterią. Co ciekawe, konstrukcja nie miała nawet rury podsiodłowej, zamiast tego siodełko było przymocowane do rury poziomej. Jeszcze bardziej interesująca wydaje się sama konstrukcja tylnego koła, które składało się z dwóch połączonych ze sobą kół.

E bike z 1897 roku nie miał łańcucha i zębatki. Zamiast tego używano dwóch prętów, które były ustawione względem się pod kątem 180 stopni. Trzeba przyznać, że była to dość nowatorska metoda, o której trudno dziś pomyśleć.

Tandem

tandem

E bike w tandemie? Jak się okazało to możliwe i to już w 1897 roku. Właśnie wtedy dwóch francuzów – Dacier oraz Jalabert – miało możliwość przejechania się tandemem elektrycznym. W 57 sekund udało im się przejechać kilometr. Co ciekawe, tandem wyposażony był w 4 ciężkie akumulatory, a przy tym nie miał żadnych hamulców.

Nieudany wynalazek Gordona J. Scotta

W 1898 roku Gordon J. Scott stworzył bardzo nietuzinkowy rower, w którym przednia korba nie łączyła się bezpośrednio z tylnym kołem. Zamiast tego tylne koło napędzało dynamo. Efekt? Jazda tym rowerem była niezwykle trudna i zabierała więcej sił niż jazda tradycyjnym modelem.

E-rower od McDonalda

E bike z silnikiem w tylnej piaście powstał pod koniec XIX wieku, to modelem z silnikiem w przedniej piaście rowerzyści mogli przejechać się dopiero w końcówce lat 30. XX wieku. Rower ten zawdzięczamy Thomasowi M. McDonald’owi, który oficjalnie w 1939 roku uzyskał patent na model z przednim napędem i baterią, która była umieszczona niejako pod korbką.
Najprawdopodobniej przez II Wojnę Światową patent przeszedł bez echa.

Co do Thomasa, to warto jeszcze dodać, że nie był związany z siecią McDonals. Jednak, co ciekawe, pierwsza restauracja tej sieci powstała zaledwie rok później, od roku, w którym Thomas uzyskał patent.

Panasonic i jego prototyp

Przenieśmy się bliżej współczesności, bo aż do roku 1975 roku. Wtedy to Panasonic zaprezentował rower elektryczny z akumulatorem o napięciu 24V i napędem 10-biegowym. To, co wyróżniało ten model, to mocowany dookoła suportu korby napęd. Oczywiście, obecnie konstrukcja ta się mocno zmieniła.

Niestety, e bike Panasonica okazał się jedynie prototypem, który nigdy nie wszedł do produkcji.

Pierwszy e-rower wspomagany elektrycznie

e bikeW 1989 roku Michael Kutter skonstruował prototyp roweru, który wykorzystywał system Pedal Assist System, w skrócie PAS. PAS to system, który jest do dziś, choć troszkę w zmienionej formie. Jedno jest pewnie, bez wynalazku Kuttera nie byłoby rowerów elektrycznych, z których obecnie korzystamy.

Zaciekawiło Cię, jakie są obecne modele na rynku? Odwiedź sklep https://energy-bike.pl/ i wybierz e bike dla siebie.

Next Post

Zalety spożywania kawy ziarnistej

pt. lip 31 , 2020
Kawa to jeden z najchętniej spożywanych napojów na całym świecie. Z ogromną popularnością kawy może konkurować jedynie herbata, która tak jak kawa – ma wielu zwolenników. W niniejszym materiale pragniemy jednak przyjrzeć się bliżej drogocennym zaletom płynącym z picia kawy. Co takiego niezwykłego ma w sobie ten intensywny, czarny napój? […]

Może też Cię zainteresować