Działanie przekładni mechanicznych – to warto wiedzieć

Przekładnie mechaniczne to pewien układ maszyn, który ma za zadanie przenieść ruch czynny na bierne oraz zmianę parametrów takich jak prędkość oraz siła. Warto zwrócić uwagę, że przekładnie mechaniczne można podzielić na hydrauliczne, pneumatyczne oraz elektryczne. Jak one działają? Szczegóły zdradzamy w dalszej części artykułu.

Jak działają przekładnie mechaniczne?

Przekładnie mechaniczne to elementy, które są ciałami stałymi. Składają się z dwóch lub więcej kół. Dzięki czemu pozostają rozsunięte. Kolejnym rodzajem przekładni elektrycznej, jest system który składa się z silnika elektrycznego, prądnicy i układu regulacji. Szczególnie ważnym rodzajem przekładni są elementy hydrauliczne. Z kolei ostatnim podstawowym rodzajem jest przekładnia pneumatyczna, która przetwarza energię powietrza w ruch obrotowy. Solidnie wykonane koła zębate są dostępne na stronie internetowej STM Polska.

Przekładnie mechaniczne – cierniowe i zębate

Przekładnie cierniowe są to przekładnie mechaniczne, w których poruszające się elementy dociskane są do siebie, dzięki temu powstaje między nimi połączenie cierne. W których siła tarcia, która powstaje między elementami powoduje wytworzenie się napędu. Ogromną wadą jest również zużycie się powierzchni ciernej, przez co nie spełnia ona swoich funkcji. Warto zwrócić uwagę, że przy większych mocach istnieje możliwość przegrzania całego systemu. Materiały, które używane są do produkcji przekładni ciernych mogą być odporne na zużycie. Najczęściej wybiera się także połączenia stali z gumą bądź stalą. Ważnym elementem przekładni są również przekładnie zębate w których przeniesienie napędu odbywa się dzięki zazębiających się kół zębatych. Mogą być one jednostopniowe w których pracuje głównie jedna para kół zębatych. Warto zwrócić uwagę, że zębatka może być postrzegana jako szczególny przypadek koła zębatego. Minusem jest konieczność obfitego smarowania – gdzie koła pracują głośno.