Podczas posyłania dziecka do niepublicznej placówki przedszkolnej spotykamy się z mnóstwem atrakcyjnych i nieco mniej atrakcyjnych zajęć dodatkowych oraz pewnych koncepcji według której dzieci będą wychowywane w przedszkolu. W poniższym artykule dowiecie się co nieco o koncepcji pedagogiki Celestyna Freineta. Hocki-Klocki prywatne przedszkole realizuje w swojej placówce również punkt widzenia Freineta.
Czym się charakteryzuje ta koncepcja?
Celestyn Freinet był francuskim pedagogiem – praktykiem. Stworzył on także pewien nurt, który został nazwany Nowoczesną Szkołą Francuską Technik Freineta. Koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta bierze pod uwagę wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale również jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób bycia.
Celestyn Freinet szczególny akcent kładł na:
– rozwijanie wewnętrznej motywacji,
– rozbudzanie twórczej aktywności dziecka (dzięki kontaktowi ze środowiskiem),
– dialog i współpracę,
– odpowiedzialność i tolerancję,
– oraz włączenie w proces dydaktyczny ekspresji osobistej dziecka podczas różnych form pracy zarówno indywidualny jak i zespołowy.
Ważne jest, aby móc obserwować dziecko w jego naturalnym środowisku. Jego koncepcja wyróżnia także naturalne sposoby zdobywania wiedzy, a także poznania samego siebie.
Wyróżnił on także techniki pedagogiczne takie jak:
– swobodny tekst,
– ,,żywy teatr”,
– gazetka klasowa,
– swobodna ekspresja artystyczna, czyli muzyczna, ruchowa oraz plastyczna,
– a także korespondencję międzyszkolną.
Przykładowo ekspresja słowna to jeden z najefektywniejszych środków kształcenia języka dzieci. Wpływa on również znacznie na naukę pisania oraz czytania. Jest to stosowane w gazetce szkolnej czy korespondencji. Ta technika wyzwala niesamowite zainteresowanie, ale co najważniejsze podnosi poczucie wartości każdego dziecka.
Jak już wspominaliśmy, to jedna z przykładowych koncepcji realizowanych w placówkach edukacyjnych. Hocki-Klocki prywatne przedszkole oprócz tego stosuje dziecięcą matematykę według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej czy metodę aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss.