Dziecko w wieku przedszkolnym rozwija umiejętność komunikowania się ze światem. W dużym stopniu to od opiekunów zależy, jak ten rozwój przebiegnie.
Okres swoistej mowy dziecięcej
Wiek przedszkolny to okres pomiędzy 3 a 7 rokiem życia dziecka. Na ten wiek właśnie przypada okres swoistej mowy dziecięcej. Na początku dziecko w wieku 3 lat posiada zasób około 1000 słów. Potrafi odpowiadać na proste pytania. Komunikuje się w podstawowych, życiowych spawach. Z czasem mowa dziecka rozwija się. Dziecko poznaje nowe wyrazy. Buduje zdania bardziej złożone. W tym okresie rozwija się też myślenie dziecka, które idzie w parze z rozwojem mowy. Dziecko zaczyna zauważać skutki rożnych postępowań. Zdaje sobie sprawę, że wydarzenia mają swoją przyczynę. Przedszkolak w wieku 5 lat dysponuje już zasobem około 2 tysięcy słów. Mowa dziecka w wieku 7 lat jest już na tyle ukształtowana, że jest ono w stanie podjąć naukę w szkole – rozpocząć naukę czytania i pisania.
Rola przedszkola
Przedszkole w kształtowaniu rozwoju mowy dziecka pełni bardzo ważną rolę. Dziecko poprzez kontakt z rówieśnikami nabywa umiejętność formułowania myśli, wyrażania własnych opinii, komunikowania potrzeb. Podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolu dziecko rozwija zasób słownictwa, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe. Jest to bardzo ważne na tym etapie rozwoju. Z przykładowym funkcjonowaniem placówki przedszkolnej można się zapoznać na stronie http://hocki-klocki.com.pl/
Jak pracować z dzieckiem w domu?
Z maluchem należy dużo rozmawiać. Opowiadać mu o świecie podczas różnych sytuacji życiowych – na spacerze, podczas wizyty na poczcie czy u fryzjera. W tan sposób dziecko poznaje nowe słowa. Nieocenioną rolę pełnią tu też książki. Niech przedszkolak ma w domu swoją małą biblioteczkę, z której będzie często korzystać razem ze swoimi opiekunami.