Pozycjonowanie jest jedną z podstawowych form promocji strony internetowej w sieci i stanowi świetny sposób na dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Nie oznacza to jednak, że jest to działanie proste i dające zamknąć się w ogólnych ramach i sposobach postępowania – każdy doświadczony pozycjoner powie wprost, że nie ma jednego przepisu na pozycjonowanie, który byłby skuteczny za każdym razem. Każdy przypadek jest inny i za każdym razem konieczne jest podjęcie nieco innych działań.
Odpowiedni dobór słów kluczowych
Jednym z pierwszych problemów, przed którymi stajemy podchodząc do pozycjonowania swojej witryny, jest dobór słów kluczowych. Czym powinny one się cechować? Przede wszystkim powinny odpowiadać naszym biznesowym celom, którymi zwykle jest zwiększenie sprzedaży konkretnej usługi czy produktu lub grupy produktów. Powinny one też jednak odpowiadać zapytaniom wpisywanym do wyszukiwarki przez użytkowników poszukujących tego, co chcemy im zaoferować. Na tym etapie często pojawia się pytanie, czy lepiej pozycjonować stronę lokalnie, na frazy zawierające nazwę miejscowości, na terenie których świadczymy swoje usługi, czy raczej na frazy bardziej ogólne.
Frazy lokalne
To, co wybrać, zależeć będzie od wielu czynników. Z reguły pozycjonowanie lokalne jest nieco prostsze (choć wiele też może zależeć od branży, w której działamy). Frazy lokalne z jednej strony są rzadziej wpisywane w wyszukiwarkach, z drugiej strony jednak znajdując się na nie na pierwszej stronie wyników, mamy większe szanse na to, że zgłosi się do nas nowy klient. Wybór fraz lokalnych powinien być podstawą przede wszystkim wtedy, kiedy nasza firma świadczy usługi wyłącznie na określonym terytorium, którym może być jedno miasto, miejscowość, gdzie znajduje się siedziba firmy oraz jej okolice bądź województwo. Dla przykładu, jeśli jakaś sosnowiecka firma oferuje usługi z zakresu SEO, ale jest zainteresowana wyłącznie współpracą z klientami ze swojej miejscowości, najlepsze dla niej będzie pozycjonowanie strony na frazę „pozycjonowanie Sosnowiec” czy „SEO Sosnowiec” niż na bardzo ogólną frazę „pozycjonowanie” czy „SEO”, na którą osiągnięcie pozycji w TOP10 nie tylko będzie procesem o wiele trudniejszym i bardziej pracochłonnym i kosztownym, ale też niekoniecznie przyprowadzi do firmy nowych klientów z danego terytorium – w tym wypadku z Sosnowca.
Pozycjonowanie na frazy ogólne
Na ogólne frazy warto się pozycjonować, jeśli prowadzimy działalność ogólnopolską. To przede wszystkim rozwiązanie dobre dla sklepów internetowych. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie takie jest procesem trwającym o wiele dłużej, wymagającym dużych nakładów pracy i kosztów i osiągnięcie sukcesu w postaci TOP10 nie zawsze musi być możliwe. Dlatego pozycjonowanie na frazy ogólne zawsze warto jest wspierać pozycjonowaniem strony na frazy lokalne.