Myślenie proekologiczne w marketingu, czy to ma sens?

Ekologia to bardzo silnie oddziaływające obecnie określenie. Eko jest w modzie, eko się dobrze sprzedaje, eko jest OK. Natomiast zdajmy sobie sprawę z tego, że ekologia jest słowem i pojęciem nadużywanym i często nieuczciwe praktyki powodują przypięcie do nieekologicznych działań etykietki eko i już jest wszystko w porządku. Nie powinno tak być, a świadomość ludzi w zakresie eko w dalszym ciągu nie jest dostateczna. Chodzi o to, że każdy wie, że ekologia jest dla nas dobra i trzeba być eko, ale mało kto wie dlaczego i w jaki sposób. 

Ekologia objawia się nam we współczesnym marketingu

Nowoczesny marketing zadbał o to, aby wpisać się w panujący trend. Zwykle jest on znacznie lepiej odbierany i bardziej skuteczny. To jest jeden z sukcesów zachowań proekologicznych, gdyż zmierzają z jednej strony do poprawy świadomości ludzi z zakresu chociażby wykorzystywanych materiałów, a z drugiej dają przykład dalej, jak warto postępować i co można zrobić by być bardziej ekologicznym w swoim zachowaniu, stylu życia, przyzwyczajeniach.

produkt ekologiczny

Przykładem w dziedzinie marketingu mogą być ekologiczne upominki reklamowe. Dlaczego dobrze, że są ekologiczne? Ponieważ do ich produkcji użyto całkowicie naturalnych surowców, lub surowców odzyskanych. Dzięki temu nie było konieczności wytworzenia nowych, dodatkowych ilości tworzyw, które zagrażają naszemu środowisku. Jest to ogromna ich zaleta, dzięki czemu faktycznie można nazwać te gadżety ekologicznymi. Ma to także taki efekt, że daje do zrozumienia użytkownikom jak ważne jest wykorzystywanie naturalnego surowca w sposób zrównoważony oraz jak ważny jest recykling i odpowiednie sortowanie odpadów, które mogą posłużyć jeszcze komuś innemu po przetworzeniu. Naturalnymi surowcami są m.in. drewno pochodzące ze znanego źródła z zasobów odnawialnych, szkło, plastik odzyskany, papier z makulatury i inne materiały ulegające biodegradacji w określonym czasie.

Dzięki gadżetom ekologicznym ich użytkownicy mogą skojarzyć z nimi firmę i widzieć ją w dobrym świetle, dzięki postawie proekologicznej. Ludzie doceniają takie gesty.

Czy bycie ekologicznym ma sens?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie po co właściwie być ekologicznym. Czy dlatego, że jest to modne i trendy? Tak jest, ale nie powinno to mieć wpływu na zachowania. Ekologicznym jest się po to, aby sobie, swoim dzieciom, i przyszłym pokoleniom utrzymać środowisko w dobrym stanie. Zaśmiecanie, zatruwanie nie służ nikomu, powoduje choroby, nie sprzyja dobremu samopoczuciu. Bycie ekologicznym oznacza także szacunek do przyrody. Natura obdarzyła nas wieloma dobrami. Warto to docenić i o nie dbać. Modę i współczesne trendy można zostawić gdzieś obok, nie to w tym wszystkim jest najważniejsze.